Website analytics (analyse) is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van gegevens om het gebruik van een website te begrijpen en te optimaliseren. Website analytics is echter niet alleen een proces voor het meten van het aantal bezoeker (verkeer), maar kan ook worden gebruikt als hulpmiddel voor bedrijfs- en marktonderzoek en voor het beoordelen en verbeteren van de effectiviteit van een website. Website-analysetoepassingen kunnen bedrijven ook helpen de resultaten van traditionele gedrukte of uitgezonden reclamecampagnes te meten. Het helpt om te schatten hoe het verkeer naar een website verandert na de lancering van een nieuwe reclamecampagne. Website analytics biedt informatie over het aantal bezoekers van een website en het aantal paginaweergaven. Het helpt verkeer en populariteitstrends te meten, wat handig is voor marktonderzoek.
2 sites in Website analytics
Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kan een webmaster eventuele reclamecampagnes uitzetten of delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.
Er wordt veel tijd besteed aan het in kaart brengen van hoe je doelgroep omgaat met jouw content. Met o.a. Analytics kan kwantiteit goed gemeten worden maar overige informatie is een stuk ingewikkelder te achterhalen. Daarvoor is er Hotjar, een fantastische tool waarmee je kwalitatief onderzoek kan doen naar hoe je website wordt gebruikt door je bezoekers. Op basis van de informatie uit Hotjar kun je bijvoorbeeld besluiten om bepaalde onderdelen op je pagina beter in beeld te brengen, afbeeldingen klikbaar te maken, contactgegevens duidelijker zichtbaar te vermelden of een extra CTA (call to action) button te plaatsen.